3 augusti 2010

VANSBRO

Från snusklägenheten i Linköping till mitt i skogen och Vansbro.
Min loverboy kommer nämligen från hålan och när passar det inte bättre att besöka tjocka släkten om inte nu? Under de två dagar jag varit här nu har jag redan träffat alla! Känns det som iaf. Mamma, pappa, bror, moster + man, farmor, mormor, morfar och hela hänggänget av mumlande järnamål. Börjar fatta mer och mer vad dom säger, men man får fråga rätt ofta efter förklaringar till ord, eller meningar för den delen. 

Fakta om Vansbro:

Vansbrosimmet är den stora händelsen i Vansbro. Det går alltså ut på att de tävlande ska simma 3000m, varav 2000m i Vanån medströms och resten motströms i Västerdalsälven. Själv har jag redan hunnit bada i Jont-Nils tjärn, som att det skulle säga er något, ha!
Celebriteter som kommer från vansbro är Gunde Svan och Björn Skifs. Det ni!

Svenne rubins är det svängiga bandet som gjort låtar som Långa bollar på bengt, Folköl och dunka dunka och godingen här nedan, En gammal amazon:


Här i vildmarken kan man plocka vildhallon, blåbär och lingon. Det jag är rysligt pepp på att plocka är hjortron! Aldrig smakat färska och det hade varit skit coolt att smaga!

Hjortron hittar man vid myren. Myr är ju våtmark vilket får mig att tänka på ordet fitta som betyder just våtmark eller något så sött som liten våt äng. 

Man kan gå igenom hela centrum på mindre än 10 minuter och småkidsen eller snorungarna som Johannes säger hänger utanför polisstationen.
Enda utestället/pubben som finns här är Flottan. Mer info om det kommer senare när jag upplevt birintag här. 

Annars är alla hemskt gästvänliga här och bjuder in vem som helst på kaffe och kaga. Okej, sanning nu! De gör inget annat än att fika! Igår, första hela dagen jag var här, fikade vi 3 gånger samma dag! Åt så mycket bullar och kakor att det kom ut ur öronen på mig. Miket gott, men väldigt ovant.

P.S. Har till och med druckit kaffe!

Inga kommentarer: